lørdag 27. mars 2010

Stilleben, påskeegg og "Fabergé"

Påvirket av "stilleben-diskusjonen" inne på CASAkreativ gikk jeg på skattejakt i kjelleren vår.
Jeg mente at vi hadde noen fat i "plett" liggende og "jeg fant jeg fant".
Fikk pusset dem (det er mange år siden jeg har tatt frem sølvpussen altså) og de ble kjempefine!

Så var det å finne ut hvordan jeg skulle lage dette da. Etter litt frem og tilbake ble resultatet som dere ser under her. Mulig jeg forandrer litt ettersom det snart er påske og litt påskepynt også skal frem.

For flere år siden begynte Løiten Lys å ta inn slike etterligninger av Fabergé-egg. Nye skulle komme hvert år. Jeg kjøpte kun tre av dem men synes de er utrolig lekre. Tenk å hatt et ekte Fabergé-egg da!
Så disse fant jeg frem og danderte litt rundt på de to fatene jeg fant i kjelleren.

Jeg har også drevet med litt påskeeggproduksjon den siste tiden. To av dem ser dere her.
Det ene (turkis) har jeg først brukt Gesso gloss på og så sprayet litt med Glimmer Mist. Veldig enkelt pyntet med litt bånd og et par blomster, samt noen "perler".

Det "gul/grønne" har jeg først dekket med Gesso, så kledd med en serviett og brukt decoupage-lim på, så en runde med Crackle Paint (ble ikke så synlig) og pyntet med litt blomster i vårlige farger.
Eggene er isoporegg fra Panduro.




De tre små hundene er arvegods fra min mor, laget i porselen.
Sølv"tingen" som står bak er også arvegods. Etter min onkel. Det er et monogram"stempel" men hans initialer under. (vet ikke egnetlig hva det heter jeg)














2 kommentarer:

mettepip sa...

Så lekre fat du har funnet Marianne! Den som hadde slike skatter i kjelleren. Og må si onkelen din hadde litt flottere stempler enn det vi bruker;)
Lekre stilleben du har laget og lekre egg.
De ekte Fabergè-eggene er vel ikke akkurat billige. Men har hørt det er mye fint hos pantelånerne i LA om dagen, så kanskje man kunne finne et der;)
Ønsker deg en riktig god helg!
klem fra
Mette

Kari sa...

Har du en skikkelig skattekjeller du da, så heldig du er! Stillebenene dine ble kjempelekre!